Hoofdcontent

Even voorstellen: Cultuurcoach Gezina van der Zwaag

Gepubliceerd 10 december 2024

Sinds november is Gezina van der Zwaag cultuurcoach bij Kunstkade. Ze werkt op IKC Prins Maurits, IKC Het Palet, Doarpsskoale Wurdum en OBS Trije Doarpen Skoalle in Reduzum. Gezina kijkt ernaar uit om als cultuurcoach opnieuw een verdiepings- en verbredingsslag te maken als coach. Behalve muziek, de stem, zingen, hoopt ze in de breedte te mogen bijdragen aan een rijk, bloeiend kunst & cultuurlandschap in het onderwijs.

Stem als instrument
“Instrumenten vond ik geweldig om te ontdekken en gelukkig mocht en kon ik op muziekles”, vertelt Gezina. Zo speelde ze in orkesten en leidde ze al jong zanggroepjes. Pas veel later, op een wereldreis in 2000, ontstond intuïtief het verlangen om het mooiste, meest kwetsbare instrument – de menselijke stem- zo goed mogelijk te leren ‘bespelen’. In Australië ging ik samen met medereizigers gitaar spelen en zingen. Na deze wereldreis studeerde ze Zang Jazz & Pop aan het conservatorium. 

Plezier, verbinding en veerkracht
De afgelopen tijd verdiept ze zich in de polyvagaal theorie; het (autonome) zenuwstelsel en de nervus vagus. Dit stelsel van zenuwen vertakt zich in o.a. het gezicht, het strottenhoofd, het middenrif, helemaal tot in je buik en bekken. De nervus vagus speelt een belangrijke rol in het gevoel van welzijn van mensen en hun interactie, verbinding met anderen. Door bewustwording kunnen we positief invloed uitoefenen op ons zenuwstelsel, en dat van anderen. Compassie en zelf-compassie zijn ‘key words’ als je je realiseert dat ons leven vorm krijgt vanuit dit kwetsbare, complexe, krachtige en prachtige autonome zenuwstelsel en alles wat het heeft meegemaakt. Als de mens zich veilig en verbonden voelt met zijn of haar omgeving, is zingen een prachtige uiting van het ventrale, verbonden systeem. Mooie, vloeiende ademhalingen reguleren het systeem,  en zorgen voor (meer) plezier, verbinding, gelijkmoedigheid en veerkracht. En dat is de basis voor elk kind, elk mens, om te kunnen leren.